Jak uszyć torebkę – tutorial dla początkujących

Torebka. Nie torba, nie worek, nie kopertówka – klasyczna torebka, na pasku, z kieszeniami. O taka:

tutorial torebka - gotowe!

tutorial torebka – gotowe!

Z haftem, ale haft jest opcjonalny. Z klapką, zamykana na zapięcie magnesowe. Usztywniana, z mnóstwem niezbędnych kieszonek – na kindla, na komórki, na długopis.

Do tego całkiem łatwa do uszycia. Chociaż składa się z, bagatela, 30 elementów. Na szczęście policzyłam je dopiero po uszyciu torebki.

Na zdjęciu niżej możecie zobaczyć prawie wszystkie.

Czego nie widać – kawałek filcu 3mm o wymiarach 65/5 cm, zapięcie magnesowe. Przyda się jeszcze pałeczka do sushi do wypychania rogów kieszeni, szpilki, klej w sprayu do tkanin.

Aaaby uszyć sobie taką torebkę musisz wybrać a) materiał na torebkę i b) materiał na podszewkę.

Niestety nie mogę napisać ile dokładnie tkanin zużyłam – nie kupowałam jej, a wykorzystałam ścinki, które miałam w domu. Tak naprawdę to po pół metra bieżącego z pewnością wystarczy.

Moją torebkę uszyłam z ciemnogranatowego denimu, bez dodatku elastanu. Jeśli jest to nowa tkanina a nie przerabiane stare ubrania / obrusy / zasłonki / co tam wpadnie pod nożyce, to warto pamiętać, żeby tkaninę wcześniej zdekatyzować. Najprościej – po prostu uprać i wyprasować. Ale można też uprasować z mocnym wyrzutem pary i na wysokiej temperaturze. To samo dotyczy materiału na podszewkę zresztą, nie chcemy żeby nam się po byle deszczu albo pierwszym praniu torebka zdefasonowała, prawda?

Na podszewkę wykorzystałam kawałek dość grubej bawełny ecru z milusim w dotyku, czarnym nadrukiem w liście i łodygi.

Jak już skroiłam całą torebkę, to mnie olśniło, że przecież jeśli czegoś nie zrobię żeby torebkę usztywnić, to będę miała bardzo pracochłonny ale za to bezkształtny worek.

Usztywnienie torebki można zrobić z flizeliny, sztywnika, albo sztywnej koszulki plastikowej. Z tektury też, ale wtedy torebka absolutnie nie będzie nadawała się do prania.

Ja miałam zwykłą, cienką flizelinę -wykroiłam podwójnie elementy usztywniające klapę, przód, tył i dno i posklejałam flizelinę ze sobą, żeby dodać jej jeszcze nieco sztywności. W trakcie szycia zresztą okaże się, że to nadal za mało i będę potrzebowała paska filcu o grubości 3mm do usztywnienia boków i dna.

Na obrazku widać elementy podstawowe torebki – ciemne to denim, jaśniejsze z wzorkiem to podszewka, najjaśniejsze gładkie to podwójnie sklejona flizelina.

Najpierw kroimy materiał na torebkę, potem obrysowujemy w tym samym kształcie materiał na podszewki i flizelinę.

Pamiętajmy, że i tkaninę na torebkę i podszewkę będziemy obszywać, żeby się nie strzępiła i żeby się nam torebka nie rozlazła. Musimy też zostawić około 1cm zapasu na szew. Podszewka nie może być większa od torebki. W zasadzie mogłaby być odrobinę mniejsza, ale ja skroiłam je 1:1 a następnie w trakcie szycia podszewki upewniłam się że mam szersze obrębienie i szwy.

tutorial torebka wymiary

tutorial torebka wymiary

Legenda do obrazka:

  1. kieszonka boczna na długopis, wymiary 16,5/6cm

  2. dno/boki, wymiary 71/7 cm

  3. szlufki (uchwyty na pasek) – uwaga – tych potrzebujemy 2 identyczne zestawy o wymiarach 22/5 cm

  4. kieszonka wewnętrzna tylna 18/12 cm

  5. pasek 120/4,5 cm

  6. kieszonka wewnętrzna przednia na czytnik ebooków 24/17,5 cm

  7. klapka 28/18 cm

  8. przód i tył torebki 32/24 cm

Na zdjęciu widać też kota. Kot jest haftem w kolorze jasnoszarym. Kota wyhaftowałam po skrojeniu materiałów, ale jeszcze przed zszyciem, jak widać na zdjęciu poniżej. Jakby ktoś chciał mieć podobnego kotka na swoim kawałku materiału do szycia, zapraszam na rawkab@gmail.com. Po zrobieniu zdjęcia przemyślałam temat kotka i dohaftowałam drugiego, na klapie. O tak:

tutoria torebka haftowane koty na klapie i froncie

tutoria torebka haftowane koty na klapie i froncie

Zatem mamy już skrojoną torebkę. Wygląda jak wycinanka a nie torebka, ale jest.

tutorial torebka - skrojone materiały

tutorial torebka – skrojone materiały

Zaczynamy szycie.

Najpierw koniecznie, ale to koniecznie obrzucamy krawędzie każdego elementu. Zygzakiem albo ściegiem owerlokowym obszywamy wszystkie części torebki i podszewki. Obrębienie jest ważne, żeby się krawędzie nie postrzępiły ani podczas szycia, ani później, przy noszeniu.

tutorial torebka - obrębianie krawędzi

tutorial torebka – obrębianie krawędzi

No i teraz to już zszywamy.

Zaczynamy zszywanie od kieszeni. Składamy materiał prawymi stronami do siebie i zszywamy dookoła ściegiem prostym, pamiętając o zostawieniu kilku centymetrów nie zszytych. Przez powstały otwór przewracamy kieszeń na prawą stronę, prasujemy kieszonkę i zaszywamy otwór. Ponieważ przed przyszyciem kieszeni będziesz przeszywać od prawej strony jej górną krawędź – to właśnie górna krawędź może zostać otwarta.

tutorial torebka - szycie kieszeni

tutorial torebka – szycie kieszeni

Kieszeń przypinamy szpilkami do prawej strony podszewki i przyszywamy. Czynność powtarzamy z każda kieszenią. Czyli przyszywamy kieszonki do niezszytych ze sobą kawałków podszewki!

Pamiętaj – kieszeni nie przyszywasz tuż pod krawędzią górną podszwki – zostaw kilka cm na szwy i wyłożenie materiału przed przyszyciem podszewki do torebki. W zasadzie orientuj kieszenie do dolnej krawędzi podszewki, nie górnej.

Kieszeń boczną (nr 1 na obrazku wyżej) przyszywasz do paska podszewki (nr 2). Kieszeń tylną (nr 4) do elementu podszewki który będzie na tyle. Po przyszyciu przeszywasz ją jeszcze mniej więcej w połowie pionowo. Kieszeń na kindla (nr 6) do tego kawałka podszewki, która będzie przy froncie.

Teraz wszystkie elementy podszewki zszywasz ze sobą. Najpierw przypinamy szpilkami bok (nr 2) do frontu, uważnie i tak, aby się spotkały ze sobą obie górne krawędzie. Kiedy już wszystko jest dobrze dopasowane doszywamy boki i dół podszewki do frontu. Prawymi stronami do siebie.

Następnie tak samo traktujemy tył podszewki – przykładamy krawędzie prawymi stronami do siebie, spinamy szpilkami, upewniamy się że krawędzie się spotykają a zakręty na trasie wypadają w tych samych miejscach i jedziemy, nie wchodząc w zakręty zbyt brawurowo. Podszewka już prawie, prawie gotowa.

Następnie podklejamy wyciętą flizeliną elementy torebki – klapę, front, tył i boki z dnem.Torebkę również zszywamy przykładając prawe strony do siebie i spinając szpilkami. Następnie wywracamy na prawą stronę i oto początek naszej torebki.

zszywanie torebki

zszywanie torebki

Ja na tym etapie zdecydowałam jeszcze, że dokleję do dna i boków filc usztywniający. Skroiłam pasek o szerokości 5cm i długości ok 65 cm, o nieco węższych końcówkach i po przyszyciu boków i dna torebki do frontu i tyłu, przykleiłam do nich klejem w sprayu filc .

tutorial torebkowy - wklejone usztywnienie

tutorial torebkowy – wklejone usztywnienie

Klapa

Podklejoną flizeliną klapę przykładam prawą stroną do prawej strony podszewki i zszywam po łuku, zostawiając całą długą krawędź górną otwartą. Przewracam klapę na prawą stronę, zaprasowuję i odkładam. Później będę jeszcze wbijać w nią magnes od środka, więc nie zszywam.

tutorial torebkowy - klapa

tutorial torebkowy – klapa

Teraz szyjemy szlufki (nr 3). Podobnie jak kieszenie – węższą krawędź zostawiamy otwartą, prawymi stronami do siebie. Wywracamy na prawą stronę, prasujemy z upchniętym do środka  otwartym bokiem, składamy na pół stroną torebkową do góry, przekładamy przez kółko, wąskie krawędzie spotykamy razem i przyszywamy je do boku podszewki. Tadam.

Jak przyszyć szlufki do podszewki:

Podszewka ma prawą stronę w środku, lewą na zewnątrz – to znaczy że po włożeniu jej do torebki będzie się z nią stykać lewymi stronami. Wywijamy górny margines podszewki na lewą stronę. Dopasowujemy do uszytej torebki, aby podszewka nie wystawała z torebki albo aby nie była za nisko. Do lewej strony przykładamy końcówki złożonej szlufki i powoli i ostrożnie przyszywamy szlufki do podszewki.

tutorial torebka szlufki

tutorial torebka szlufki

Najtrudniejszy etap to wbicie zapięcia magnesowego. Trzeba zachować precyzję co do milimetra, inaczej zamykanie torebki będzie drogą przez mękę.

Zapięcia magnesowe wyglądają tak:

tutorial torebka - magnesy

tutorial torebka – magnesy

Ja zaczęłam od klapy – przyłożyłam ją w odpowiednim miejscu do frontu, pamiętając że będę ją też przyszywać z tyłu torby i zaznaczyłam markerem do tkanin miejsce na magnes i w klapie i na torebce.

Potem ostrożnie nacięłam tkaninę podszewki i zamocowałam w niej magnes.

tutorial torebka - mocowanie zapięcia w klapie

tutorial torebka – mocowanie zapięcia w klapie

tutorial torebka - mocowanie zapięcia w klapie

tutorial torebka – mocowanie zapięcia w klapie

Nakładamy kółko:

tutorial torebka - mocowanie zapięcia w klapie

tutorial torebka – mocowanie zapięcia w klapie

 

tutorial torebka - mocowanie zapięcia w klapie

tutorial torebka – mocowanie zapięcia w klapie

 

Następnie ponownie przymierzyłam klapę z zapięciem do torebki, upewniłam się po raz kolejny, że na pewno będę robić dziurę we właściwym miejscu, bardzo ostrożnie i delikatnie nacięłam tkaninę torebki i zamocowałam magnesik.

Nacinanie torebki

tutorial torebka - mocowanie zapięcia na froncie

tutorial torebka – mocowanie zapięcia na froncie

 

Kolejnym trudnym momentem okazało się być przyszycie klapy. Precyzyjnie przyszywamy klapę do części tylnej torebki, upewniając się że zostawiona wcześniej otwarta część naszej klapy jest ładnie zaszywana.

Mamy klapę, mamy podszewkę i torebkę – podszewkę wkładamy do torebki, zaprasowujemy im krawędzie górne tak, żeby się spotkały a obrębienie było schowane, spinamy całość szpilkami i jedziemy maszyną dookoła.

tutorial torebka - przed zszyciem

tutorial torebka – przed zszyciem

Obcinamy nitki, odkurzamy torebkę i gotowe.

Aaaa, prawie gotowe. Został nam jeszcze do zszycia pasek – składamy lewymi stronami do siebie, zaprasowujemy krawędzie boczne do wewnątrz, przyszywamy równiutko przy krawędziach, prasujemy i gotowe.

Teraz tylko przewlekamy przez kółka szlufek, zaszywamy końcówki i teraz to już naprawdę gotowe!

tutorial torebka - gotowe!

tutorial torebka – gotowe!

I kilka zbliżeń:

tutorial torebka - gotowe!

tutorial torebka – gotowe!

tutorial torebka - gotowe!

tutorial torebka – gotowe!

tutorial torebka - gotowe!

tutorial torebka – gotowe!

4 thoughts on “Jak uszyć torebkę – tutorial dla początkujących

Skomentuj

